مهدی مردانی، نویسنده، طنزپرداز و پژوهشگر عرصه ادبیات کودک و نوجوان در قزوین در گفتوگو با خبرنگار قزویننیوز در خصوص فعالیت خود در حوزه کودک اظهار کرد: اصلیترین انگیزه من برای نوشتن برای کودکان آشنایی با فضای کانون پرورشی و فکری کودک و نوجوان و حضور در این کانون بود و چون از قبل در حوزه شعر فعالیت داشتم فضای کودک و نوجوان مرا به خود جذب کرد، فضای ذهنی، روحیه و دنیای بی آلایش کودکان و نوجوانان برایم جذاب خاصی داشت.
وی ادامه داد: تلاش من این است که در شعرها یا داستانهایی که برای کودکان و نوجوانان مینویسم امید به آینده، شکرگزار و شاد بودن پررنگ باشد و به کودکان یادآوری کنم که قدر لحظهها و نعمتهایی که دارند را بدانند و با انگیزه باشند.
این پژوهشگر حوزه کودک گفت: جهان کودکان امروز با کودکی ما بسیار متفاوت است و نیاز است که این تفاوت و فضای ذهنیشان را بشناسیم و درک کنیم. کودکان امروز را دنیای اطلاعات، رسانه و فضای مجازی احاطه کرده و این باعث شده خیلی سریعتر از ما رشد کنند و البته باهوشتر از نسل ما هستند. اما با این وجود مثل نسل ما متحرک نیستند و عموماً تک فرزند و درگیر مسائل و مشکلاتی هستند که در زمان ما نبود.
وی با بیان اینکه این فضا نیازمند یک باز تعریف است و باید سلایق بچههای امروز را بشناسیم، افزود: باید سلیقههای کودکان و نوجوانان را به عنوان نویسنده و یا تولیدکننده محصولات فرهنگی در نظر بگیریم تا پل ارتباطی ما با این نسل وصل باشد و در باب سلیقه آنها شعر یا داستان تولید شود.
مردانی نقش والدین در انتخاب محتوای فرهنگی کودکان را پررنگ دانست و افزود: عموماً اولین مواجهه کودکان با کتاب اغلب کتابهای درسی است و این به تنهایی نمیتواند در کودکان انگیزه مطالعه ایجاد کند. از همین رو خانواده میتواند کتابهای غیر درسی در اختیار بگذارد و در خرید کتاب، کودکان را شریک کند تا ایجاد انگیزه شود. از طرفی اگر خود خانواده اهل کتاب باشد و کودک به جای گوشی در دست پدر و مادر کتاب ببیند انگیزه بیشتری پیدا میکنند.
وی بهترین راه برای آشنایی کودکان با کتاب را قرار گرفتن در فضای کتاب و کتابخوانی دانست و بیان کرد: برای آشنایی کودکان با کتاب میتوان آنها را به کتابخانه یا کانون پرورش فکری کودکان برد همچنین حضور کودکان در نمایشگاه تخصصی کودک که آبان ماه هر سال در کانون پرورش فکری استان قزوین برگزار میشود باعث آشنایی بیشترشان با کتاب میشود.
این نویسنده حوزه کودک تصریح کرد: با شعار دادن وضعیت تغییر نمیکند و اگر به دنبال تغییر شرایط و کتابخوان شدن کودکان هستیم نیاز هست که مطالعه عمیقتری داشته باشیم. مطالعه بدون کتاب و در فضای مجازی و گوشی عمیق نیست بلکه اطلاعاتی سطحی به شما میدهد.
وی در خصوص کمبودها در این حوزه گفت: کمبودها در این زمینه بیشمار است از کمبود ناشر تا کمبود کتابفروشی مناسب و کتابخانههای مناسب برای کودکان از جمله مواردی است که میتوان به آن اشاره کرد؛ اما با وجود همه مشکلات باید کار را پیش برد و نامید نشد.
مردانی در پایان گفت: حوزه کار برای کودک نیازمند کمک تمامی سازمانهای فرهنگی، هنری شهرداری، ارشاد، حوزه هنری، آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری است.
انتهای پیام/