بیش‌از 30 درصد شهروندان قزوینی مبتلا به فشار خون بالا هستند

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین گفت: ۳۳ درصد از شهروندان قزوینی بالای ۱۸ سال مبتلا به فشار خون بالا هستند.

بیش‌از 30 درصد شهروندان قزوینی مبتلا به فشار خون بالا هستند

به گزارش قزوین‌نیوز، نسرین تنکابنی رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر قزوین گفت: میزان مبتلایان به بیماری فشار خون  قابل ارزیابی دقیق نیست چرا که ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به فشار خون از بیماری خود آگاه نیستند.

وی گفت: بیماری فشار خون به دلیل چندین از جمله سن، سابقه خانوادگی، چاقی و اضافه وزن، فعالیت بدنی ناکافی، کم تحرکی، استعمال سیگار و تنکابو، مصرف نمک و غذاهای شور، کمبود پتاسیم در غذاهای روزانه، کمبود ویتامین D، مصرف الکل و داشتن استرس و بیماری‌های مزمن همانند کلیوی، چربی خون و در دوران بارداری در خانم‌ها به وجود می‌آید.

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر قزوین گفت: اصلاح رفتارهای تغذیه ناسالم است، یعنی کاهش مصرف نمک، چربی، روغن و چربی جامد، غذاهای سرخ کردنی و همچنین استفاده از سبزیجات و روش های آبپز و بخارپز کردن غذاها می تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.

وی ادامه داد: عوارض بیماری فشار خون می تواند موجب سکته قلبی و مغزی، نارسایی کلیه و همچنین خون ریزی ته چشم و تاری دید و کوری شود.

تنکابنی افزود: در حالت نرمال وقتی فشارخون کمتر یا مساوی ۱۲۰ بر روی ۸۰ باشد فشارخون طبیعی است و در دسته دوم افرادی را داریم که پیش فشارخون هستند یعنی در مرحله قبل از فشارخون بالا قرار دارند در این افراد سیستول فشارخون ۱۲۰ تا ۱۳۹ میلی‌متر جیوه و دیاستول ۸۰ تا ۸۹ میلی‌متر جیوه است.

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین گفت: افزایش فشار خون به دنبال بالا رفتن سن افراد و در میانسالی شایع‌تر است و توصیه می‌شود که از سن ۳۰ سال به بالا هر ۲ سال و از سن ۴۰ به بالا اقدام به اندازه‌گیری فشار خون شود و همچنین افرادی که بیمار هستند فشار خون را کنترل و داروهای خود را به صورت مرتب مصرف کنند.

گفتنی است، ۳۳ درصد از شهروندان قزوینی بالای ۱۸ سال مبتلا به فشار خون بالا هستند که ۹۱ هزار نفر از آنها در مراکز خدمات جامع سلامت شناسایی و تحت مراقبت قرار دارند؛ حدود ۴۱ درصد از مرگ‌های استان قزوین به علت بیماری فشار خون بالا صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ 

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قزوین نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
گردشگری قزوین

اخبار قزوین

اخبار ایران و جهان