یادداشت سردبیر؛

همان بهتر که استاندار قزوین غیر بومی است

برخی معتقد هستند که عدم انتصاب مدیر بومی می‌تواند مدیریت کلان استان را با چالش مواجه کند و در شرایط کنونی، نگارنده این مرقومه معتقد است که همان بهتر که استاندار کنونی قزوین غیر بومی بوده و همین مولفه سبب شده مقتدرانه مقابل پیشنهادات غیرمنطقی و فشارهای سیاسی ایستادگی و سر تعظیم مقابل فرصت‌طلبان خم نکند.

همان بهتر که استاندار قزوین غیر بومی است

به گزارش قزوین‌نیوز، حدود دو سال از روی کارآمدن دولت سیزدهم می‌گذرد و از همان ابتدا یکی از موانع کار رییسی، لیست‌های عریض و طویل انتصابات بود؛ در روزهای آغازین کار دولت، معرفی افراد جهت تصدی پست‌های مدیریتی در مقیاس مشورت بود و حالا کار به سنگ‌اندازی و مخالفت‌های جدی رسیده است.

برخی صاحب‌نظران معتقدند که عدم فعالیت جریان‌های متعدد سیاسی در کشور یکی از مواردی است که مانع افزایش شور و هیجان می‌شود؛ فارغ از صحت این نظریه، در حال حاضر همین اندک جریان‌های کنونی همواره به معضلی برای دولت‌ها تبدیل شده‌اند و انتظار دارند که وابستگان آن‌ها در صندلی‌های مدیریتی تکیه بزنند.

اگر کمی اهل خبرهای سیاسی باشید بدون شک از هیاهوهای اخیر برخی نمایندگان مجلس استان قزوین مطلع هستید، همه این وقایع از زمانی شروع شد که اعلایی، استاندار قزوین دست به سنت‌شکنی زد و در انتصابات به تحمیل‌ها و پیشنهادات اجباری نمایندگان توجه نکرد و همین امر سبب شد تا صدای موافقان و مخالفان دولت در بیاید.

در برخی مواقع کار به جایی رسید که برخی مخالفان اخلاق را کنار گذاشته و با اجیر نمودن افراد مسئله‌دار در فضای مجازی، به تحریف وقایع و بیان غیرواقع از زندگی شخصی مدیران دست زدند.

رهبر معظم انقلاب بارها به نمایندگان مجلس تذکر جدی داده‌اند و دخالت‌ها را آسیب و خطری دانستند که مانع اجرای درست نقش نمایندگان به‌عنوان قوه نظارتی خواهد شد.

با این حال، همچنان برخی نمایندگان کم‌توجه به توصیه‌ها و هشدارهای رهبری با لابی‌های پیدا و پنهان و حرف‌های پشت پرده بر عزل و نصب‌ها در دولت سیزدهم دخالت دارند.

همواره برخی خواص در مقابل مردم و خبرنگاران می‌گویند که ما صرفاً در انتصابات پیشنهاد می‌دهیم ولی در پشت‌پرده، ماجرا متفاوت است و گاهی کار به تهدید به استعفا و حضور در وزارتخانه‌ها و سیاه‌نمایی ختم می‌شود.

دخالت‌های نمایندگان مجلس در انتصابات مسأله‌‌ی تازه‌ای نیست و در همه دولت‌ها وجود داشته و خواهد داشت ولی آنچه محرز به نظر می‌رسد این است که چرا با وجود تذکرات مکرر رهبری و مسؤولان نظارتی متأسفانه همچنان این دخالت‌ها در فاصله کمتر از یکسال از برگزاری انتخابات ادامه دارد؛ نمایندگان در این تلاش‌های شبانه‌روزی به معنای واقعی کلمه دنبال چه هستند؛ مهره‌چینی برای خود یا دلسوزی برای مردم؟

یکی از مسائل مهم در قانون اساسی بحث تفکیک قوا است و هر کسی باید به وظایف خود عمل کند، مقام معظم رهبری همواره به دولتی‌ها  توصیه کردند نمایندگان در امورات اجرایی به مدیران مشورت دهند و دولت‌ها نیز حدالامکان از نظرات نمایندگان استفاده کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور یازدهم خردادماه سال جاری با ارسال بخشنامه‌ای به استانداری‌ها نکاتی در راستای سالم‌سازی هرچه بیشتر انتخابات پیش‌رو و جلوگیری از هرگونه سوءبرداشت را متذکر شد.

یکی از موارد آن عدم دخالت نمایندگان در امورات اجرایی و انتصابات است، همان مطالبه‌ای که رهبر انقلاب از نمایندگان داشتند؛ معظم‌له همواره وکلای مجلس را از ورود به مسائل اجرایی و انتصابات نهی نمودند.

با توجه به برگزاری انتخابات در ماه‌های پایانی سال جاری، معاون سیاسی وزارت کشور با ابلاغ دستورالعملی شامل ۸ بند، مواردی را به مدیران اجرایی استان‌ها متذکر شد.

در بند ۴ این دستورالعمل آمده است: فرمانداران، بخشداران و معاونين فرماندار ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای و... در روابط با نمايندگان محترم مجلس‌، در دوره باقی‌مانده تا انتخابات، برای پیشگیری از هرگونه سوءبرداشت، نسبت به عدم همراهی و معیت نماینده محترم شهرستان در حوزه انتخابیه در موضوعات و جلسات شائبه‌دار، حساسیت و دقت لازم را داشته باشند.

در بند ۷ این ابلاغیه‌ نیز ممنوعیت مطلق انتصاب مدیران و بکارگیری نیرو بر اساس سفارش نمایندگان فعلی یا سابق مجلس شورای اسلامی و کاندیداهای انتخابات را به مدیران سیاسی متذکر و از مدیران ارشد استان‌ها خواسته شایسته‌گزینی بر مبنای گفتمان انقلاب و رویکرد مردمی، جهادی دولت به عنوان شاخصه اصلی مدنظر قرار گیرد.

این ابلاغیه‌ حاشیه‌های متعددی به همراه داشت و به مذاق نمایندگان کنونی مجلس خوش نیامده و ضمن مخالفت با آن از وزیر کشور خواستند تا ضمن برکناری معاون سیاسی، ابلاغیه‌ مذکور را ملغی کرده در غیر این صورت کار به استیضاح احمد وحیدی خواهد کشید.

دخالت‌ها کار را به جایی رساند که صدای رییس دولت سیزدهم هم درآورد، وی در نشست مشترک هیئت دولت و استانداران سراسر کشور که روز گذشته برگزار شد از این موضوع ابراز گله‌مندی کرده است.

ابراهیم رییسی خطاب به استانداران تاکید کرده که مسئولیت شرعی و قانونی عزل و نصب‌ها با مدیران عالی است و اگر مدیری تحت فشار و اصرار دیگران دست به انتصابات بزند بدون شک ضعف خودش است و ما این ضعف را نمی‌پسندیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خودش صراحتاً تاکید کرده که استانداران موظف هستند در اسرع وقت نسبت به برکناری مدیران ناکارآمد اقدام کنند.

مواضع اخیر رییسی در انتصابات در واقع مُهر تاییدی بر عملکرد استاندارانی مانند محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین است و به نظر می‌رسد اقدامات استانداران مقتدر مورد حمایت جدی آیت‌الله رییسی قرار گرفته و رویکرد جوانگرایی و استقلال مدیران کار را برای مخالفان اقتدار و استقلال دولت سخت‌تر می‌کند.

در زمان انتصاب اعلایی، برخی معتقد بودند که عدم انتصاب مدیر بومی می‌تواند مدیریت کلان استان را با چالش مواجه کند و در شرایط کنونی، نگارنده این مرقومه معتقد است که همان بهتر که استاندار کنونی قزوین غیر بومی است و همین مولفه سبب شده مقتدرانه مقابل پیشنهادات غیرمنطقی و فشارهای سیاسی ایستادگی و سر تعظیم مقابل فرصت‌طلبان خم نکند، اقدامی که بدون شک در بلند مدت مسیر رشد و تعالی استان را هموار می‌کند؛ قزوین همواره از پدر خوانده‌ها، جوگیران و جریان‌های زور و تزویر آسیب‌های متعددی را متحمل شده و به نظر می‌رسد شرایط کنونی در واقع بهترین تصمیم یک مدیر غیر بومی برای پیشرفت استان است، هرچند در این مسیر می‌بایست انواع تهمت‌ها، تخریب‌ها و بی‌اخلاقی‌ها را به جان بخرد.

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قزوین نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
گردشگری قزوین

اخبار قزوین

اخبار ایران و جهان