معرفی حسینیه امینی‌ها در قزوین

قزوین در زمان حکومت صفوی ۵۷ سال پایتخت ایران بوده و از همین رو دارای اماکن تاریخی بسیاری است؛ در این قسمت به معرفی حسینیه امینی‌ها می‌پردازیم.

معرفی حسینیه امینی‌ها در قزوین

به گزارش قزوین‌نیوز، حسینیه و خانه امینی‌ها یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی قزوین است که با سقف‌های مزین به نقاشی‌، تالارهای زیبا، گچ‌بری‌های چشمگیر، شیشه‌های رنگی و... هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

این عمارت که توسط حاج محمدرضا امینی در دوره قاجار ساخته شد، در دوم اسفند ۱۳۲۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
قسمتي از يك عمارت گسترده و تو در تو است كه به سال ۱۲۷۵قمري در دو طبقه به وسيله مرحوم محمد رضا اميني ساخته شده است.

حسينيه داراي دو حياط شمالي و جنوبي و سه تالار شرقي – غربي است كه به موازات يكديگر قرار دارند و به وسيله پنج دري های متحرك مشبك از هم جدا مي شوند. تالار مياني بزرگتر از دو تالار ديگر و به طول ۱۸متر و عرض ۵ متر ساخته شده و طول و عرض دو تالار ديگر ، هر يك ۵*۱۰ متر است.

آميختگي حساب شده و زيباي تزيينات گچ‌بري، نقاشي روي چوب و آئينه كاري در سقف ، ديوارها ، طاقچه‌ها ، رف‌ها و  ديوار واره‌هاي چوبي بسيار چشمگير و در حد شاهكار است. دو اتاق شمالي – جنوبي نيز در شرق و غرب تالارها وجود دارد كه از تزيينات كمتري برخوردار است. سردابه، آشپزخانه، انبارها و شربت‌خانه در طبقه زيرين حسينيه واقع شده است.


حسینیه امینی‌ها در خیابان مولوی قزوین، بین دو خیابان حاج محمدی و محمد منتظری قرار دارد.


انتهای پیام/ 

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قزوین نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
گردشگری قزوین

اخبار قزوین

اخبار ایران و جهان