معرفی آب‌انبار مسجد جامع قزوین

قزوین در زمان حکومت صفوی ۵۷ سال پایتخت ایران بوده و از همین رو دارای اماکن تاریخی بسیاری است؛ در این قسمت به معرفی آب‌انبار مسجد جامع قزوین می‌پردازیم.

معرفی آب‌انبار مسجد جامع قزوین

به گزارش قزوین‌نیوز، كهن‌ترين آب انبار موجود قزوين در شمال جلو خان مسجد جامع قرار دارد كه به سال ۱۰۹۳ قمري توسط علي خان نامي يكي از اميران شاه سليمان صفوي ساخته شده است.

يكي از دو گوشوار طرفين سردر آب انبار از بين رفته و از تزيينات متعارف نيز نشاني نيست. مسقف راه شير به شكل طاق آهنگ با قوس تيزه‌دار ساخته شده و دو فضا با طاق چهار بخشي در ابتدا و انتهاي آن قرار دارد و سقف مشبكي در وسط كار تهويه را انجام مي‌دهد.

مخزن آبگير كه گنجايش ۱۸۰۰ متر مكعب آب دارد با شيوه دو تويزه آجري و سه گنبد پوشش يافته و پلكاني جداگانه براي لايروبي دارد.

قطر ديوارهاي چهار سوي مخزن به ۲/۴۰ متر مي‌رسد و اتصال به شبكه اگوي شهري، كتيبه مرمرين به خط نستعليق ممتاز، راه شير چهل پله‌اي و كف‌سازي آجري كه نحوه عايق‌بندي آن بسيار مهم است از ويژگي‌هاي اين آب‌انبار به شمار مي‌رود.


آب انبار مسجد جامع قزوین در تاریخ 11 مردادماه 1377 به شماره ثبت 2080 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت گردیده است.



انتهای پیام/ 

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قزوین نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
گردشگری قزوین

اخبار قزوین

اخبار ایران و جهان