آغاز سرشماری کشاورزی در قزوین از 12 آبان

سرپرست سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین گفت: سرشماری عمومی کشاورزی بزرگترین طرح آماری کشاورزی از 12 آبان به مدت ۴۵ روز در سطح کشور و همچنین استان قزوین برگزار خواهد شد.

آغاز سرشماری کشاورزی در قزوین از 12 آبان

به گزارش قزوین‌نیوز، علی رحمانی، سرپرست سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین صبح امروز یکشنبه 29 مهر در نشست خبری که به مناسبت هفته سرشماری در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سرشماری عمومی کشاورزی (بزرگترین طرح آماری کشاورزی) از 12 آبان به مدت ۴۵ روز در سطح کشور و همچنین استان قزوین برگزار خواهد شد. سرشماری کشاورزی دومین سرشماری بزرگ بعد از سرشماری مسکن است که هر ۱۰ سال یک‌بار انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به شرایط جوی استان‌ها سرآغاز سرشماری به عهده خود استان واگذار شده است. اقلام آماری شامل مساحت اراضی زراعی و باغی و سطح زیرکاشت تمام اقلام کشاورزی شامل این سرشماری خواهد شد.

رحمانی ادامه داد: سرشماری سال جاری شامل گردآوری اطلاعات محصولات زراعی، باغی، گلخانه‌ای، دام و طیور، آبزیان، زنبورداری است و کل بخش کشاورزی را در این سرشماری تحت پوشش خواهیم داد.

وی بیان کرد: ما با اجرای سرشماری به دنبال چهارچوب‌سازی و شناسایی بهره‌برداران و معرفی بهره‌برداران موفق به عنوان الگو در حوزه کشاورزی هستیم.

این مسئول اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار ۴ ميليون بهره‌بردار نسبتا بزرگ کشاورزی در کشور داریم که حدود ۹۰ درصد عمده فعالیت کشاورزی در دست این‌ افراد است.

به گفته وی ۱۴ درصد شاغلین در استان در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند.

رحمانی افزود: سهم ما از ارزش افزوده بخش کشاورزی تولید ناخالص ۱۴ درصد است و سهم اشتغال استان در این زمینه ۱۴ درصد است. در کشور سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی حدود ۸.۶ دهم درصد است و سهم اشتغال بخش کشاورزی ۱۴.۴ درصد است.

وی با بیان این‌که استان قزوین در مساحت زمین‌های کشاورزی رتبه ۲۶ در کشور را دارد، افزود: سطح زیر کشت محصولات باغی ما در کشور رتبه دهم را دارد. همچنین امسال در تولید گندم نیز خود کفا شدیم و بیشتر از نیاز استان توانستیم گندم تولید کنیم.

رئیس سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی استان تصریح کرد: استان قزوین در سرانه تولید شیر رتبه اول، گوشت رتبه چهارم و گوشت مرغ در رتبه هفتم، تخم مرغ رتبه دوم قرار دارد، در عملکرد در هکتار محصولات زراع آبی جزو پنج استان اول در بهره‌وری کشاورزی هستیم.

رحمانی در پایان گفت: سرشماری در سال جاری شامل گردآوری اطلاعات محصولات زراعی و باغی و محصولات گلخانه‌ای دام و طیور، آبزیان و زنیور داری شامل می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قزوین نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
گردشگری قزوین

اخبار قزوین

اخبار ایران و جهان