به گزارش قزویننیوز، حسن طاهراحمدی، رئیس علوم پزشکی استان قزوین در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه در خصوص مشکلات حوزه سلامت استان اظهار کرد: استان قزوین یکی از استانهایی است که بیشترین تعداد پروژههای نیمهتمام در حوزه سلامت را دارد، یکی از راهکارهای اتمام این پروژهها، بهرهگیری از منابع دولتی است.
وی در ادامه افزود: دومین راهکار برای دستیابی به اهداف و تکمیل ساختوسازها و تقویت حوزه سلامت، استفاده از ظرفیت مولدسازی است. متأسفانه، استان قزوین برخلاف بسیاری از استانهای همجوار، ظرفیت مولدسازی چندانی ندارد.
این مسئول تصریح کرد: با این حال، ظرفیت مولدسازی در چند مورد میتواند مبالغ قابل توجهی را برای ساختوساز فراهم کند. یکی از این موارد، مرکز بهداشت شهید بلندیان است که میتواند در حوزه مولدسازی حدود هزار میلیارد تومان به ما کمک کند.
طاهر احمدی همچنین گفت: قزوین در لیست سیاه پزشکان قرار دارد و یکی از اساسیترین مشکلات استان، کمبود پزشکان متخصص و فوق تخصص در بیمارستانها و مراکز دولتی است.
وی در ادامه با اشاره به دلایل عدم تمایل پزشکان برای فعالیت در استان قزوین افزود: سهم استان ما از متخصصان و فوق تخصصان سال گذشته ۶۵ نفر بود که متأسفانه تنها ۲۵ نفر جذب شدند.
رئیس علوم پزشکی استان قزوین با بیان اینکه نزدیکی قزوین به تهران به نفع حوزه سلامت استان تمام نشده است، اظهار کرد: یکی از علل اصلی ترک قزوین توسط پزشکان، نزدیکی به تهران است و پزشکان ترجیح میدهند در بیمارستانهای تهران مشغول به کار شوند.
وی بیان کرد: علاوه بر فرسودگی زیرساختهای درمانی بیمارستانهای ما، نبود مراکزی برای ساخت مسکن پزشکان نیز از مشکلات جدی این حوزه است، پزشکانی که به تازگی کار خود را آغاز میکنند، با توجه به درآمد پایین در ابتدای کار و قیمت بالای مسکن در قزوین، تمایلی به کار در این استان نشان نمیدهند.
این مسئول ادامه داد: زیرساختهای بهداشتی و درمانی استان قزوین اغلب فرسوده بوده و این استان در زمینه تعداد تختهای بیمارستانی با کمبود روبهرو است.
وی بیان کرد: تعداد تختهای بیمارستانی در قزوین در مقایسه با میانگین کشوری که ۱.۷۶ تخت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است، با در نظر گرفتن بیمارستانهای خصوصی و تأمین اجتماعی، تنها ۱.۵۶ تخت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بوده و از این نظر وضعیت مناسبی ندارد.
رئیس علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به وضعیت اسفناک بیمارستانهای استان اظهار کرد: از ۱۰ بیمارستان موجود در استان، فقط بیمارستانهای ولایت قزوین و تاکستان شرایط نسبتاً بهتری دارند که آنها نیز به دلیل استفاده بیش از حد از ظرفیت، در معرض فرسودگی قرار گرفتهاند.
طاهراحمدی بیان کرد: در حال حاضر علوم پزشکی بیشاز ۲۰۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان به این مبلغ افزوده میشود. بیشتر این بدهیها نیز مربوط به پرداخت مطالبات پرسنل کادر درمان از پرستاران تا پزشکان است.
انتهای پیام/



