به گزاش قزویننیوز، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش امروز در ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین که در استانداری برگزار شد اظهار کرد: مسئله آموزش و پروش یکی از مهمترین موضوعات کشور به حساب میآید. وقتی ما در مورد آموزش و پرورش صحبت میکنیم هدف فقط مدرسهسازی و ساختن ساختمان نیست، راجع به ساختن ایران و آینده صحبت میکنیم. در واقع رابطه مستقیم بین سرمایهگذاری در آموزش خصوصاً آموزش دوره دبستان و ابتدایی با شاخصهای توسعه در همه زمینهها وجود دارد.
وی ادامه داد: استان قزوین جزو استانهای پیشرو در بحث آموزش و پرورش است و این نشان میدهد که این سرزمین، سرزمین فرهنگ و تمدن است.
این مسئول با بیان اینکه رتبه قزوین از میانگین کشوری بالا است افزود: در حالی که میانگین کشوری نرخ جذب خالص ۶ ساله کشور ۹۶.۱۱ بوده، استان قزوین ۹۸.۵۰ است، یعنی بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.
وی افزود: نرخ پوشش واقعی دوره ابتدایی که منجر به حضور دانش آموزان واجب التعلیم در مدارس استان قزوین ۹۹/۸ صدم بوده که یکی از بالاترین نرخ پوششها است. همچنین نرخ ترک تحصیل در قزوین کمتر از ۱/۹۴ صدم در حالی که میانگین کشوری ما ۱.۴۵ است.
حکیمزاده با اشاره به دانشآموزان بازمانده از تحصیل بیان کرد: بازماندگان از تحصیل یه به عبارتی فقر یادگیری به دانشآموزانی که وارد مدرسه شده اما مهارتهای سواد پایه خواندن و نوشتن و مهارتهای اصلی رو یاد نگرفته باشد گفته میشود. این برای دانشآموز سرآغاز شکست است و این شکست فقط منجر به ناکامی تحصیلی نمیشود که سرآغاز بزههاُ پرخاشگریها و آسیبهای اجتماعی است.
وی ادامه داد: اداره آموزش و پرورش در استان قزوین برای کمک به این دانشآموزان در دروس مختلف در نوبت اول و نوبت دوم کلاسهایی را برگزار کرده و مجموعاً ۶۸ و نیم درصد از دانشآموزان تحت پوشش در نوبت دوم ارتقا پیدا کردند.
این مسئول با اشاره به سخن رئیس جمهور در خصوص اینکه «هدف ما مدرسهسازی نیست ما مدرسه میسازیم تا اینکه فضای مناسبی برای تغییر بزرگتر ایجاد کنیم» گفت: تغییر بزرگ در آموزش و پرورش سرمایهگذاری در سرمایه انسانی و تحول کشور است. ما با اجرای طرح توانا قصد داریم با آموزش معلمان و مدیران مدارس یک مهر متفاوت داشته باشیم. یعنی روشهای سنتی ما که مبتنی بر حافظهپروری و حافظه محوری هست و فقط به مفاهیم درسی توجه میکند تغییر پیدا کند و به روشهای فعال تدریس که دانشآموزان به صورت گروهی و مشارکتی بتوانند در محیط یادگیری مهارتهای اساسی را نیز یاد بگیرند.
وی در ادامه تصریح کرد: اگر که مدرسه نقش خود را عوض نکند، معلمان مدیران و مربیان ما مرجعیت تربیتی را از دست میدهند و آنجا محل آغاز هویتزدایی فرزندان این سرزمین است. محیط مدارس ما باید از یک محیط سرد، رسمی و اداری به محیطهای برانگیزانندهای تبدیل شود. اگر دانشآموزی به مدرسه تعلق پیدا کند به جامعه و ارزشهای جامعه و میهن خود تعلق پیدا میکند.
انتهای پیام/



