روحالله عباسپور، نماینده مردم بوئینزهرا و آوج در مجلس در گفتوگو با خبرنگار قزویننیوز با انتقاد از پذیرش مکانیسم ماشه در توافق برجام، آن را خطایی راهبردی خواند و اظهار کرد: در زمان مذاکره، مذاکرهکنندگان ما بر این باور بودند که این بند، ننگآور نیست. اما دکتر صالحی در آن روزها میگفت که در تمام مقاطعی که بحث اسنپبک مطرح میشد، نماینده روسیه با آن مخالفت میکرد و آن را نامناسب میدانست، کاش مذاکرهکنندگان ما حتی اگر خود به این نکته واقف نبودند، حداقل حرف نماینده روسیه را مد نظر قرار میدادند تا امروز گرفتار این مسئله نمیشدیم.
وی ادامه داد: زمانی که آمریکا یکجانبه از برجام خارج شد و اروپا نیز به تعهداتش عمل نکرد، ما باید اقدام متقابل میکردیم. متأسفانه دولت وقت و مذاکرهکنندگان این گام را برنداشتند. حالا همان کشورهایی که خود ناقض برجام هستند ما را به شورای امنیت فرستاده و دوباره همان بحثهای مربوط به شش قطعنامه سابق را مطرح کردهاند.
این نماینده مجلس در تحلیل شدت تحریمها توضیح داد: این قطعنامهها پیشتر نیز علیه ما اعمال شده بودند و حتی در آن زمان نیز شدت تحریمها به حدی نبود که اکنون شاهد هستیم، اما امروز تحریمهایی که بر ما اعمال میشود از نوع آمریکایی است که جامعتر و شدیدتر از تحریمهای شورای امنیت و اتحادیه اروپا است.
وی گفت: ما در واقع با سه منبع تحریم روبهرو هستیم، شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا، تحریمهای اولیه و ثانویه آمریکا، شدت بیشتری دارند و فراتر از صرفاً بحثهای هستهای تمامی ابعاد را در بر میگیرند. تحمل تحریمهای شورای امنیت موضوع جدیدی به وضعیت موجود اضافه نمیکند، جز اینکه ممکن است یک بار روانی بر ارزش پول ملی و مسائل بیمه کشتیرانی و غیره داشته باشد و اقتصاد کشور را با چالش اساسی درگیر نمیکند.
عباسپور با تأکید بر لزوم تغییر رویکرد دیپلماتیک ایران افزود: تجربه ۴۷ ساله انقلاب ما نشان داده که هرگاه دچار انفعال بودهایم و بیش از حد مصلحتاندیشی کردهایم، آسیبهای جدی دیدهایم. دشمن نیز دست ما را خوانده و میداند که در مذاکراتمان حالت انفعال داریم.
وی با اشاره به مصوبه مجلس گفت: اکنون نیز علیرغم اینکه مجلس قانون محدودیت بازرسیهای آژانس را تصویب کرده، مذاکرهکنندگان ما به این قوانین توجه لازم را نمیکنند. آنها در واقع انتظار برخورد قویتری از ما دارند و دستگاه دیپلماسی ما باید این موضوع را بهتر درک کند.
دیپلماسی در دنیا برمدار قدرت است
نماینده مردم بوئینزهرا و آوج با انتقاد از رویکرد دیپلماسی مبتنی بر اخلاق در دنیای امروز بیان کرد: در این دنیایی که آمریکا به غلط، خود را شیر جنگل میداند و دنیا را جنگل تلقی میکند، متأسفانه دیپلماسی بر مدار قدرت است.
وی راهکار برونرفت از وضعیت فعلی را تولید قدرت دانست و گفت: ما باید در مذاکراتمان ابتدا قدرت تولید کنیم و زیر چتر این قدرت به مذاکره بپردازیم و حالت انفعال نداشته باشیم. متأسفانه علیرغم قانون مجلس، باز هم معاون آقای گروسی را به اینجا آمد و سپس با خود گروسی نشست و برخاست کردیم و فضایی برای مذاکره مجدد ایجاد کردیم. در حالی که آنها به کشور ما حمله کردند، اسنپبک را علیه ما فعال کردند، به مراکز هستهای ما حمله کردند و تحریمها را نیز با شدت ادامه میدهند.
این مسئول با بیان اینکه NPT هیچ دستاوردی برای کشور نداشته ادامه داد: در شرایط کنونی عدم خروج از NPT چه دستاوردی میتواند برای ما داشته باشد. آنها به دنبال این هستند که غنیسازی ۶۰ درصدی ما را به ۳.۵ درصد کاهش دهند و ما همچنان با آنها مذاکره میکنیم. اکنون بهترین راه این است که مقابل آنها مانند جنگ ۱۲ روزه محکم بایستیم، اگر ما در مقابل دنیا بایستیم و آنها را به چالش بکشیم عقبنشینی خواهند کرد؛ اما اگر حالت انفعال داشته باشیم آنها جلوتر میآیند.
انتهای پیام/



