معرفی موزه و حمام قجر در قزوین

قزوین در زمان حکومت صفوی ۵۷ سال پایتخت ایران بوده و از همین رو دارای اماکن تاریخی بسیاری است؛ در این قسمت به معرفی حمام سنتی قجر می‌پردازیم.

معرفی موزه و حمام قجر در قزوین

به گزارش قزوین‌نیوز، یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های قزوین است که در سال ۱۰۵۷ هجری قمری توسط امیر گونه‌خان قاجار قزوینی از سرداران شاه عباس صفوی به دستور شاه ساخته شده و نخست «حمام شاهی» نام داشته‌ است. این اثر به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تاریخ بنای آن را «صحت عافیت» گفته‌اند که معادل سال ۱۰۵۷ هجری قمری است.

درب اصلي گرمابه رو به جنوب باز مي‌شود و با راه پله مارپيچي به سر بينه منتهي مي‌گردد. درب ديگر آن نيز از جانب غربي به حمام راه داشته كه احتمالا مخصوص بانوان بوده است.

بينه كه طرحي مستطيل شكل دارد و از دو طاق جناغي در شرق و غرب آن تشكيل شده ، توسط راهرويي كه داراي طاق جناغي بسيار باريك است به گرمخانه راه مي‌يابد.

گرمخانه مردانه و زنانه به شكل چليپاست و اطاقك‌هايي براي شستشو در شرق و غرب آن تعبيه شده است. پوشش بنا گنبدي است و در هر گنبد جامخانه‌اي عمل نورگيري را انجام مي‌دهد.

ازاره گرمخانه‌ها تا ارتفاع ۵/۱ متر كاشي كاري شده و رسمي‌بندي و يزدي‌بندي سقف‌ها به تزئين آن افزوده است. سنگ‌هاي بزرگ و يك تكه‌اي كه سكوها را فرش كرده‌اند از ويژگي‌هاي اين بنا محسوب مي‌شوند. اين اثر تاريخي پس از مرمت و بازسازي به عنوان موزه مردم شناسي استفاده مي‌گردد.

آدرس: استان قزوین، شهر قزوین، بلوار نادری، خیابان عبید زاکانی، خیابان درگاهی

انتهای پیام/ 

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قزوین نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
گردشگری قزوین

اخبار قزوین

اخبار ایران و جهان