هرآنچه باید درمورد تب دنگی بدانیم

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان قزوین گفت: تب دنگی یک بیماری ویروسی از جنس فلاوی ویروس‌ها است که از طریق «پشه آئدس» مهاجم به انسان سرایت پیدا می‌کند.

هرآنچه باید درمورد تب دنگی بدانیم

هادی باقری، کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان قزوین، در گفت‌وگوی اختصاصی با قزوین‌نیوز، درباره تب دنگی (DENV) اظهار کرد: «تب دانگی» یک بیماری ویروسی از جنس فلاوی ویروس‌ها است که از طریق «پشه آئدس» مهاجم به انسان سرایت پیدا می‌کند.

کارشناس بیماری‌های واگیر سازمان غذا و داروی استان قزوین ادامه داد: این بیماری قدمت ۲۰۰ ساله دارد و مهمترین راه انتقال این بیماری از طریق گزش پشه ماده آئدس است و هیچ پشه دیگری نمی‌تواند این بیماری را منتقل کند.



وی یکی از مشخصه‌های بارز این بیماری را تب دانست و گفت: افرادی که به مناطق آلوده سفر می‌کنند و علائمی ماننده سر درد، حالت استفراغ، بدن درد، درد عضلات و مفاصل، راش‌ها یا دانه‌های قرمز رنگ روی پوست را به همراه تب داشته باشند باید حتماً به پزشک مراجعه کنند و راه تشخیص قطعی این بیماری از طریق آزمایش خون است.

این کارشناس افزود: بیماری تب دانگ ۳ فاز دارد، فاز تب، فاز خونریزی و فاز بهبودی اگر بیماری فرد در مرحله اول به موقع تشخیص داده نشود فرد دچار خونریزی و وضعیت بحرانی می‌شود و امکان دارد خون زیادی از دست بدهد و ارگان‌های زیادی از بدنش درگیر شوند و به‌خاطر نشت پلاسمایی که اتفاق می‌افتد فرد ممکن است دچار شوک و کما بشود و جانش رو از دست بدهد. از زمانی که ویروس از طریق گزش پشه وارد بدن می‌شود چهار تا ۱۰ روز طول می‌کشد که علائم بیماری ظاهر شود.

وی ادامه داد: ۷۵ درصد بیمارانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند علائمی ندارند حدود ۲۰ درصد دچار علائم خفیف و متوسط می‌شوند و تنها ۵ درصد این بیماران ممکن است به فاز بحرانی و خونریزی دچار شوند همچنین از این ۵ درصد کمتر از یک درصد جان خودشان را از دست می‌دهند.

باقری با بیان اینکه این بیماری از طریق گوارش و یا تنفس از انسان به انسان سرایت نمی‌کند و اصلی‌ترین راه آن گزش پشه آئدوس مهاجم است، بیان کرد: در سال ۹۸ برای اولین‌بار در استان هرمزگان پشه آئدس شناسایی شد و بعد از آن در سال ۱۴۰۰ برای بار دوم در بندرعباس نیز مشاهده شد. احتمالا خاستگاه این پشه‌ها بیشتر کشور اسپانیا و ایتالیا بوده و به علت صادرات لاستیک و گیاه لاکی بامبو تخم این پشه به همراه این کالاها به اقصی نقاط دنیا صادر و باعث تکثیر این پشه‌ها شد.

وی گفت: این پشه روز فعال است و اوج خون‌خواری و گزش در ساعات اولیه و اواخر روز اتفاق می‌افتد. شکل ظاهری پشه‌های آئدس راه‌راه‌های سفید و مشکی است و چون این پشه‌ها در آسیای شرقی بیشتر دیده می‌شوند معروف به پشه‌های ببر آسیای شرقی هستند. این حشره نیاز به آب‌های شیرین راکد دارد تا بتواند به راحتی تخم‌ریزی و زیست داشته باشد. پس هر نوع مانداب و یا چاله‌های آب جمع شده می‌توانند زیستگاه‌های مناسبی برای تخم‌ریزی و زیست و تکثیر این پشه باشند.

عامل انتقال تب دانگی در قزوین دیده نشده است

باقری درباره شناسایی این پشه در استان قزوین اظهار کرد: تاکنون خوشبختانه در استان قزوین پشه آئدس دیده نشده است. در استان‌های هرمزگان، گیلان، بوشهر، سیستان و بلوچستان گزارشی از پشه آئدس داده شده اما تا زمانی که انتقال محلی صورت نگیرد، یعنی انتقال بر اثر مطالعات و بررسی‌های اپیدمیولوژیست محرز نشود نمی‌توان گفت پشه‌های شناسایی شده، اما به هر صورت اطلاع‌رسانی به صورت جامع انجام می‌شود و توصیه‌های پیشگیرانه توسط مسئولین و مقامات ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در استان قزوین یک مورد ابتلا به این بیماری مشاهده شد که با شناسایی به موقع این فرد اقدامات پزشکی و درمانی انجام و ترخیص شد. این فرد سابقه مسافرت به امارت متحده (دبی) را داشت و بعد از برگشت با علائم تب سر درد، بدن درد به پزشک مراجعه کرده بود.

کارشناس بیماری‌های واگیر درباره راه‌های درمان این بیماری تصریح کرد: با توجه به این‌که بیماری تب دنگ درمان قطعی ندارد، از درمان‌های حمایتی و نگهدارنده استفاده می‌شود، درمانی مثل سرم درمانی و جبران آب و الکترولیت‌های ضروری بدن، برای فرد انجام می‌شود و واکسن مؤثری برای این بیماری وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: توصیه ما این است افرادی که به مناطق آلوده سفر می‌کنند پس از بازگشت در صورت مشاهده علائم مشکوک خیلی سریع به پزشک مراجعه کنند و پزشکان نیز حتماً یک نیم نگاهی را به تب دنگ داشته باشند و در صورت مشاهده مورد مشکوک، فرد را برای اقدامات درمانی ارجاع بدهند.

این کارشناس درمورد مقابله و ورود این پشه به استان بیان کرد: باتوجه به اینکه ورودی احتمالی پشه به استان ما گمرک شهرستان البرز است، اقداماتی مانند تله‌گذاری در این مکان انجام می‌شود و تا کنون خوشبختانه با توجه به تعداد تله‌ها و نمونه‌گیری‌های انجام شده موردی از پشه گزارش نشده است.

باقری درباره راه‌های مقابله با این پشه‌ها گفت: پشه‌های آئدس از طریق تخم‌ریزی نسل به نسل این ویروس را به تخم و پشه‌های بالغ منتقل می‌کنند و اگر پشه آلوده در سطح استان مستقر شود کار را سخت می‌کند چرا که مبارزه با بیماری‌های ناقل‌ بسیار شرایط سختی را به همراه خواهد داشت، به‌همین علت باید اقدامات محیط‌زیستی توسط خود مردم به‌ خوبی رعایت شود و اطلاعات و سواد بهداشتی مردم ارتقا پیدا کند.

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قزوین نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
گردشگری قزوین

اخبار قزوین

اخبار ایران و جهان