از اجرای طرح «سپاس» تا نگرانی برای زیرساخت‌ها در انتقال خون قزوین

مدیرکل انتقال خون استان قزوین زیرساخت‌های انتقال خون در استان قزوین ضعیف دانست و گفت: از آنجایی که قزوین در شاه‌راه تردد انتقالی کشور قرار دارد، این استان نیاز به شرایط زیرساختی قوی‌تری در زمینه انتقال خون دارد.

از اجرای طرح «سپاس» تا نگرانی برای زیرساخت‌ها در انتقال خون قزوین

پژمان صالحی‌فر، مدیرکل انتقال خون استان قزوین در گفتگوی اختصاصی با قزوین‌نیوز، ضمن تبریک پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون و 9 مرداد روز ملی انتقال خون ایران اظهار کرد: وجود اهداکنندگان خون صددرصد داوطلبانه در کشور ما افتخاری بزرگی‌ است و این در بسیاری از کشورها هنوز محقق نشده است.

وی با بیان اینکه تا قبل از سال 1400 ذخایر خونی ما 4 تا 5 روز بود که از این سال به بعد ذخایر خونی ما به 7 تا 8 روز افزایش یافت؛ گفت: ذخایر خونی در سازمان انتقال خون ایران و همچنین استان قزوین 7 تا 8 روز است که متشکل از همه گروه‌های خونی است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: این ذخایر برای پاسخگویی در بحران‌ها، حوادث و اتفاقات پیش‌بینی نشده که مصرف خون را در کوتاه مدت بالا می‌برد مورد استفاده قرار می‌گیرد در واقع این ذخایر 7 تا 8 روزه می‌توانند ضریب اطمینان را در کشور بالا ببرد و اگر استانی با کمبود خون مواجه شد بتواند نیازهای اورژانسی خودش را در قالب شبکه خون‌رسانی کشور از استان‌های دیگر برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: این ذخایر به دلیل عمر کوتاه ماندگاری خون ذخایر پایداری نیستند و اگر این ذخایر روزانه توسط اهداکنندگان جدید جایگزین نشود این ذخایر به پایان می‌رسد که حضور روزانه اهداکنندگان می‌تواند این ذخایر را پایدار کند. اگر ذخایر خونی در هر استانی بیشتر از نیاز باشد، این خون‌ها به شبکه خون‌رسانی می‌روند و به استانهایی که نیاز دارند اهدا میشود.

روز تاسوعا و عاشورا 1316 قزوینی برای اهدای خون مراجعه کردند

این مسئول درباره پویش نذر خون گفت: این پویش در کل کشور از اول محرم تا پایان صفر ادامه دارد، در استان قزوین از اول روز محرم تا روز عاشورا 1850 هزار نفر در پویش نذر خون شرکت کردند. که تنها در روز تاسوعا و عاشورا 1316 نفر برای اهدای خون مراجعه کردند و از این تعداد هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی درباره پایگاه‌های فعال انتقال خون در استان اظهار کرد: درحال حاضر در استان قزوین 2 پایگاه ثابت انتقال خون در شهرهای قزوین و تاکستان و یک مرکز موقت در شهر بویین‌زهرا فعالیت می‌کند. مرکز اهدای خون بوئین‌زهرا در هفته فقط یک روز و در روزهای سه‌شنبه فعالیت دارد، همچنین وجود یک سامانه سیار در استان قزوین یکی از نیازهای اصلی استان است.

صالحی‌فر افزود: از هر واحد خونی دریافت شده بنابر نیاز بین 3 تا 4 فرآورده تولید می‌شود، که شامل گلبول قزمز متراکم، پلاکت، پلاسما و در برخی از موارد کرایو فاکتور 8 تقریظ شده تهیه می‌شود و فراخور نیاز و درخواست مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما سایر فرآورده‌های خونی به صورت روتین از همه خون‌ها جدا می‌شود.

وی درباره درمان بیماری سرطان با فرآورده‌های خونی گفت: یکی از فرآورده‌های مهم خونی دیگر، اهدای مستقیم پلاکت یا پلاکت آفرزیس هست که فرآورده بسیار مهمی در درمان بیماری سرطانی شناخته شده است. در تهیه پلاکت به روش آفرزیس خون اهداکننده توسط ست یک‌بار مصرف جدا و وارد دستگاه تمام اتوماتیکی می‌شود که می‌تواند ترکیبات خون را از هم جدا کند.

این مسئول ادامه داد: در هر بار اهدای پلاکت به روش آفرزیس به اندازه ۶ تا ۸ واحد اهدای خون به روش معمول پلاکت جمع‌آوری می‌شود. در این روش فرد می‌تواند در سال تا 24 بار پلاکت اهدا کند، هر واحد پلاکتی که دریافت می‌شود ارزش درمانی 6 واحد پلاکت معمولی را دارد. تفاوت این روش دریافت پلاکت با استخراج پلاکت از کیسه‌های خون اهدایی در این است که منشأ پلاکت، یک شخص است و با میزان بیشتری پلاکت اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه طول عمر پلاکت ۳ تا ۵ روز است، تصریح کرد: در این روش هم پلاکت‌ها بهتر حفظ می‌شوند و هم این که به هنگام ورود به بدن گیرنده تنوع آنتی‌ژن کمتری دارد و از نظر ترمیم و اصلاح کمبود پلاکت موفق‌تر عمل می کند. پلاکتی که تنها از یک اهدا کننده دریافت می‌شود، احتمال واکنش بدن بیمار به پلاکت را نسبت به دریافت پروتئین‌های متعدد از اهداکنندگان مختلف کاهش می‌دهد.

اجرای طرح «سپاس» در انتقال خون

مدیرکل انتقال خون قزوین در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که در بحث اهدای خون قابل توجه است طرح «سپاس» یا اهدای سلول‌های بنیادی غیر خویشاوند است. عزیزانی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند یک نمونه خون اضافه گرفته می‌شود و بعد از آزمایشات ژنتیکی روی این خون‌ها، در بانک اطلاعاتی نگهداری می‌شوند، در صورت نیاز و قرابت اچ ال ای خون این افراد با فرد بیمار، با این فرد تماس گرفته می‌شود و جهت اهدای سلول بنیادی به بیمار به محل اهدای خون مراجعه می‌کند.

وی درباره استفاده از کیسه‌های فیلتردار خون گفت: طی دو سال اخیر در کشور 60 درصد از کیسه‌های فیلتردار برای جداسازی گلبول سفید استفاده کردیم، که برای امسال 80 درصد هدف‌گذاری شده است. سال گذشته 800 نفر دراستان در این طرح شرکت کردند، که پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد 2 هزار نفر شرکت کنند.

این مسئول شبکه ملی خون‌رسانی را مانند شبکه توزیع برق دانست و گفت: همان‌گونه که نیروگاه شهیدرجایی برق تولیدی خود را به شبکه ملی برق تحویل می‌دهد و بعد در کشور توزیع می‌شود بانک ملی خون‌رسانی نیز به همین منوال عمل می‌کند. شرایط اهدا و مصرف خون در همه استان‌ها یکسان نیست و در برخی از استان‌ها مصرف خون نسبت به بقیه استان‌ها بیشتر است و به‌همین علت برخی استان‌ها نیاز بیشتری به خون دارند که این مسئله در شبکه ملی خون‌رسانی با توزیع عادلانه خون در کشور انجام میشود. استان قزوین در سال‌های اخیر به صورت مداوم تمامی نیازهای مراکز درمانی استان را تامین کرده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در 4 ماهه نخست سال جاری در استان قزوین حدود 58 درصد اهداکنندگان از اهداکنندگان مستمر بودند. اهداکننده مستمر به افرادی گفته می‌شود که در طول سال  2بار خون اهدا کرده باشند.

صالحی‌فر اظهار کرد: در حوزه اهدای خون در استان قزوین یکی از این ظرفیت‌ها خانم‌های روستای خورهشت تاکستان هستند که به صورت دسته جمعی و مستمر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که در روز اهداکنندگان خون از این بزگواران قدردانی به عمل آمد.

وی گفت: در حال حاضر 34.7 درصد اهداکنندگان زیر 35 سال هستند، که هر چه این آمار بالا برود برای سازمان انتقال خون مفید است، چرا که پشتوانه‌سازی برای اهداکنندگان در سال‌های آینده است، و چون هر ساله به علت افزایش سن یا بیماری‌ها برخی از اهداکنندگان را از دست می‌دهیم اگر پشتوانه مناسبی از اهداکنندگان جوان نداشته باشیم ممکن است دچار چالش و کمبود شویم.

مدیرکل انتقال خون قزوین از اهدا گنندگان زیر 30 سال خواست که در این پشتوانه‌سازی به سازمان انتقال خون کمک کنند و افزود: یکی از نگرانی‌های سازمان انتقال خون در سراسر دنیا عفونت‌های نهفته هپاتیت B است و چون افراد زیر 30 سال در بدو تولد علیه هپاتیت واکسینه شده‌اند، عفونت‌های نهفته هپاتیت در این افراد به صفر نزدیک است و سلامت خون نیز بالاتر است. به همین علت از افراد 18 تا 30 سال درخواست می‌کنم اهدای خون را در برنامه‌های خود داشته باشند.

وی با بیان این‌که سازمان انتقال خون بدون هیچ نگاه سیاسی و یا اقتصادی تمرکز خود را به روی درمان بیماران گذاشته است، بیان کرد: مشکلات گرانی و تورم همه‌جا هست اما مردم این را در نظر داشته باشند که افرادی علاوه بر وجود این مشکلات، با بیماریهای گوناگون درگیر هستند و افراد سالم به شکرانه سلامتی که دارند خون خود را اهدا کنند و از این جهت به موضوع اهدا خون نگاه کنند.

صالحی‌فر در پایان گفت: زیر ساخت‌های انتقال خون در استان قزوین ضعیف است و از آنجایی که قزوین در شاه‌راه تردد انتقالی کشور قرار دارد، این استان نیاز به شرایط زیرساختی قوی‌تری در زمینه انتقال خون دارد. از خیرین استان درخواست می‌کنم مانند همیشه به کمک سازمان انتقال خون بیایند تا به لطف این عزیزان و مساعدت‌های دولت مردان مراکز انتقال خون دائمی بیشتری در استان داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قزوین نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
گردشگری قزوین

اخبار قزوین

اخبار ایران و جهان