چند درصد کودکان قزوینی از شیر مادر تغذیه می‌کنند؟

کارشناس مسئول کودکان و نوزادان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان قزوین گفت: آمار میانگین تغذیه انحصاری با شیر مادر در جهان حدود 45 درصد است که این آمار در کشور ما به 48 درصد و در استان قزوین به بالای 50 درصد رسیده است.

چند درصد کودکان قزوینی از شیر مادر تغذیه می‌کنند؟

فاطمه بابایی، کارشناس مسئول کودکان و نوزادان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان قزوین در گفتگوی اختصاصی با قزوین‌نیوز، با اشاره به هفته جهانی شیر مادر اظهار کرد: به‌خاطر اهمیت ترویج تغذیه با شیر مادر و مزایای بی‌شماری که شیر مادر دارد، هر ساله در سطح جهان 10 تا 16 مردادماه به نام هفته شیر مادر نام‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی هر ساله برای این هفته شعاری را ابلاغ می‌کند، شعار هفته جهانی شیر مادر در سال 1403 «حمایت همه جانبه برای ترویج تغذیه با شیر مادر برای همه است» تعیین شده که علوم پزشکی در همین راستا فعالیت‌ها و همایش‌های خاصی را در رابطه با شعار این هفته به‌صورت ویژه انجام می‌هد.

این مسئول در ادامه افزود: در واقع هدف این شعار یادآوری وظایفی است که همه ما اعم از مسئولین، سیاستمداران، قانون‌گذاران، کادر درمان، مراکز بهداشتی درمانی، مراقبین سلامت، کارفرمایان، جامعه رسانه جمعی و آموزشی داریم و باید دست در دست هر کدام به‌عنوان یک حلقه از این زنجیره حمایتی از وظیفه خودمون آگاه باشیم و بتوانیم مادر را در راستای تغذیه کودک با شیر مادر حمایت کنیم.
بابایی عدم شیردهی توسط مادران را عدم‌آگاهی دانست و گفت: در بین مردم تغذیه با شیرمادر یک امر طبیعی تلقی می‌شود و مادرها فکر می‌کنند که نیاز به آموزش ندارند ولی در مواردی ثابت شده که به‌دلیل عدم آگاهی و نبود آموزش توانایی شیردهی را ندارند که این مسئله نیاز به آموزش و مشاوره دارد.

وی بیان کرد: اقداماتی که علوم پزشکی برای تبلیغ و ترویج تغذیه شیر مادر انجام داده از قبیل، راه‌اندازی بیمارستان‌های دوست‌دار کودک است، یکی از برنامه و الویت‌های سال‌های اخیر سازمان احداث مراکز مشاوره شیردهی و تربیت مشاورین شیر مادر است تا این مشاورین بتوانند مادران باردار و مادرانی که دارای کودک شیرخوار هستند را با آموزش صحیح شیردهی آشنا کنند تا تجربه موفقی را داشته باشند.

اهمیت شیرمادر در رشد جسمی و روحی کودک

کارشناس مسئول کودکان و نوزادان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی درباره شاخص‌های برنامه جهانی شیر مادر گفت: شروع تعذیه با شیر مادر در ساعات اولیه تولد یکی از شاخص‌های مهم سازمان جهانی شیرمادر است که در کشور نیز به صورت جدی انجام می‌شود.

وی درباره آمار میانگین تغذیه انحصاری با شیر مادر تصریح کرد: آمار میانگین تغذیه انحصاری با شیر مادر در جهان حدود 45 درصد است که این آمار در کشور ما به 48 درصد و در استان قزوین به بالای 50 درصد رسیده است. طبق آخرین طرح تحقیقاتی که در سال 96 توسط وزارت بهداشت انجام شده تغذیه انحصاری در استان ما بالای 50 درصد و تغذیه با شیر مادر در ساعات اولیه تولد بالای 80 درصد است و همچنین تداوم تغذیه با شیرمادر تا پایان دو سالگی که هدف ایده‌آل سازمان است، در سطح جهان حدود 45 درصد و کشور همچنین استان قزوین حدود 55 درصد ثبت شده است.

بابایی درباره اهمیت شیر مادر اظهار کرد: شیرمادر برای کودکان فقط نقش تغذیه ندارد و از لحاظ روحی روانی، در رشد و تکامل کودک نقش مهمی دارد. ولی برخی از مادران با عدم آگاهی در این موضوع مواجه هستند و این باعث عدم شیردهی مادران می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های سازمان در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت ایجاد مهدکودک در سازمان‌ها و ادارات است که در این رابطه کلیه ادارات و سازمان‌ها برای ایجاد شرایط و رفاه مادران شیرده موظف هستند این مراکز را راه‌اندازی کنند.

این کارشناس بیان کرد: با توجه به اهمیت نقش پدر در دوران شیردهی، دوره‌های آموزشی برای پدران در مراکز دوست‌دار کودک بیمارستان‌ها بعد از تولد نوزاد برگزار می‌شود. همچنین برای حمایت از مادران شیرده مرخصی 2 هفته‌ای برای پدران و 9 ماهه برای مادران بعد از زایمان در نظر گرفته شده است.

بابایی در پایان گفت: مادران باید قبل از تصمیم‌گیری برای تغذیه کودک با شیرخشک و یا حتی با تجویز پزشک حتماً نیاز است که به مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز مشاوره سازمان علوم پزشکی در شهر و شهرستان‌های استان مراجعه کنند و با کمک مشاورین این سازمان و آموزش‌های لازم، دوران شیردهی موفقی داشته باشند و در صورت نیاز با انجام ارزیابی‌ها می‌توانند از شیر خشک یارانه‌ای استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قزوین نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
گردشگری قزوین

اخبار قزوین

اخبار ایران و جهان