چند نکته درباره طرح نظام تراکم ساختمانی قزوین

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن و به منظور بهره‌گیری از ظرفیت توسعه درونی شهرها ضوابط طرح بازتنظیم نظام تراکم ساختمانی شهر قزوین در جلسه کمیسیون ماده 5 شهر قزوین مطرح و مصوب گردید.

چند نکته درباره طرح نظام تراکم ساختمانی قزوین

به گزارش قزوین‌نیوز، لیدا معروفی، معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین اظهار کرد: در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن و به منظور بهره‌گیری از ظرفیت توسعه درونی شهرها و همچنین حمایت از تولید مسکن، کاهش درخواست‌های موردی و منطقی نمودن توزیع تراکم ساختمانی و با هدف ایجاد منابع جهت تحقق سرانه‌ها و ارتقاء سرانه‌های خدماتی در سطح شهر و توسعه خدمات، ضوابط طرح بازتنظیم نظام تراکم ساختمانی شهر قزوین در جلسه کمیسیون ماده 5 شهر قزوین مورخ 18/5/1403 مطرح و مصوب گردید.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درخصوص سیاست‌های بازتنظیم نظام پهنه‌بندی تراکم ساختمانی شهرها و نظر به تاریخ مصوبه طرح جامع قزوین در سال 1394 در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و جمعیت شهرهای بالای 50 هزار نفر و انطباق با مفاد کلی مصوبه یادشده و بر پایه گزارش تهیه شده توسط شهرداری قزوین در خصوص شناسایی گونه‌بندی بافتهای شهری، تحلیل و استنتاج آنها و بررسی موضوع جمعیت‌پذیری و رعایت قید بند 2-و 3 از مصوبه شورای‌عالی مبنی بر رعایت سقف جمعیت‌پذیری شهر تا سقف 5% جمعیت افق طرح جامع، ضوابط طرح بازتنظیم نظام تراکم ساختمانی شهر قزوین مصوب شد.

معروفی افزود: شایان ذکر است در باب ضوابط عمومی پهنه‌های تراکمی، ضوابط مذکور صرفاً مشمول کاربری‌های مسکونی که در خارج از محدوده بافت فرسوده و محدوده مصوب بافت تاریخی قرار دارند می‌گردد و کاربری‌های تجاری مسکونی یا مسکونی با قابلیت تجاری یا دارای کاربری تجاری محله‌ای از این مصوبه مستثنی هستند.

وی بیان کرد: همچنین مقرر شد عواید حاصل در هر منطقه در راستای تحقق کاربری‌های عمومی هر منطقه هزینه شود و از تاریخ تصویب این ضوابط، هزینه کرد در همان ناحیه صرف توسعه فضاهای عمومی، خدماتی، پارکینگ و کاربری‌های غیرانتفاعی توسط شهرداری گردد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کلیه ساختمان‌های دارای پروانه و یا پایان‌کار که بر اساس طرح پیشنهادی درخواست افزایش طبقات (اضافه اشکوب) را دارند، درصورت ارائه تائیدیه سازمان نظام مهندسی مبنی‌بر مجازبودن بر اساس ضوابط ملاک عمل معماری، سازه، مکانیک و آتش‌نشانی و استانداردهای آسانسور و استحکام بنا و سایر ضوابط و مقررات در صورت تامین 100% پارکینگ واحدهای مسکونی و صدور پروانه ساختمانی موجود بعد از سال 94 (سال تصویب طرح جامع) قابلیت استفاده از طبقه مازاد را خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی با توجه به وجود محدودیت تراکمی در محدوده مصوب بافت تاریخی شهر و حرائم آثار ثبتی بهره‌مندی از امتیاز جبران محدودیت تراکم و انتقال حق توسعه به مالکان بناهای واقع در محدوده بافت تاریخی و حرائم ثبتی در سایر محلات شهر امکان‌پذیر و لازم الاجرا است.

معروفی در پایان افزود: شیوه نامه اجرایی و ساز و کار جبران محدودیت و انتقال حق توسعه ( TDR)، با مالکین واقع در بافت تاریخی، توسط شهرداری تهیه خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قزوین نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
گردشگری قزوین

اخبار قزوین

اخبار ایران و جهان