گام بلند دولت شهید رئیسی برای کاهش قیمت مسکن در قزوین

شورای عالی معماری و شهرسازی در ۲۳ مهر ماه سال جاری طرح جامع ۲۳۰۰ هکتار زمین شمال اتوبان قزوین را تصویب کرد، موضوعی که به گفته مسئولان یکی از مهمترین مواردی است که اثرات ویژه‌ای در فرآیند ساخت و تعدیل قیمت مسکن دارد.

گام بلند دولت شهید رئیسی برای کاهش قیمت مسکن در قزوین

به گزارش قزوین‌نیوز، عده‌ای از مردم قزوین در منطقه موسوم به عظیمیه که داخل محدوده شهر قزوین است، حدود ۳۰ سال پیش زمین خریده‌اند تا صاحب خانه شوند اما به دلیل فقدان زیر ساخت‌ها این موضوع امکان‌پذیر نشده و سال‌هاست منتظر حل مشکل هستند.

وی گفت: موضوع زمین‌های عظیمیه در طول سال‌ها با استقرار دولت‌های مختلف حل نشد تا اینکه در دولت سیزدهم عزمی شکل گرفت که مشکلات مردم در تعاونی‌های مسکن حل شود؛ به همین دلیل حل مشکلات تعاونی‌های مختلفی مانند شهرک اندیشه، شهرک دانش، فرهنگیان، اسماعیل آباد، جانبازان، باورس و عظیمیه در دستور کار قرار گرفت.

عظیمیه یکی از مهمترین تعاونی‌هایی است که اثرات ویژه‌ای در فرآیند ساخت و تعدیل قیمت مسکن دارد، بنابراین از ابتدا مورد توجه قرار گرفت و در سفر رئیس جمهور به قزوین این موضوع مطرح و در زمستان سال ۱۴۰۱ سخت‌ترین بخش کار یعنی مجوز تهاتر زمین برای تأمین زیرساخت‌های عظیمیه اخذ شد.

پس از پیگیری‌های مختلف برای رساندن زیرساخت به این شهرک سرانجام در ادامه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی وقت با حضور در مراسم آغاز فرآیند برق‌رسانی و آبرسانی به شهرک عظیمیه قزوین، اظهار کرد: مسائل و مشکلات اراضی عظیمیه قزوین تنها بخشی از مشکلات زمین تعاونی‌هاست که البته قابل حل بوده و درحال تصمیم گیری‌های لازم برای آن هستیم و خوشبختانه امروز تأمین منابع شهرک عظیمیه انجام شده و آغاز توزیع برق و آب نیز در دستور کار است.

وی بیان کرد: با تأمین منابع مالی و زیرساخت‌ها شهرداری قزوین خیلی راحت‌تر می‌تواند عملیات صدور پروانه را آغاز کند، بنده نیز از مسئولان و متولیان استان می‌خواهم که بعد از تعطیلات پیش رو صدور پروانه برای این منطقه را به صورت جدی دنبال کنند.

انتظاری که بعد از ۳ دهه به پایان رسید

حالا مسئولان استان قزوین از تصویب طرح جامع زمین‌های عظیمیه خبر می‌دهند، موضوعی که مهدی رجحانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین، در توضیح آن به خبرنگار قزوین‌نیوز گفت: ۲۳۰۰ هکتار از اراضی شمال شهر قزوین در شمال اتوبان از سال ۶۸ جزو محدوده شهر قزوین قرار گرفته بود اما از همان سال تا کنون فریز شده و کاربری نداشت و چون فاقد کاربری بود استقرار جمعیت هم در آن اتفاق نیفتاد.

وی در ادامه بیان کرد: نتیجه این ممنوعیت آن بود که طی ۳ دهه گذشته استقرار جمعیت در شهر قزوین اتفاق نیفتاد و مسئولان برای سکونتگاه‌های جدید برنامه‌ریزی کردند و به عنوان مثال ناحیه شهری مهرگان شد.

این مسئول ادامه داد: برای نیازهای جدید جمعیت در قزوین مثل تولید مسکن، انجام تعهدات دولتی مثل قانون‌ جوانی جمعیت و قانون ایثارگری و اجرای نهضت ملی مسکن، مسکن محرومین و مواردی از این دست نیاز به تولید زمین بود که از مکانیزم‌های مختلف این موضوع پیگیری شد و یکی از این موارد حل و فصل مسئله اراضی شمال اتوبان بود.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ با پیگیری استاندار، معاون وزیر وقت خانم دکتر صادق که در حال حاضر خودشان وزیر راه و شهرسازی هستند، به استان دعوت شدند و ما این موضوع را برای ایشان مطرح کردیم و اجازه گرفتیم طرح جامع شمال اتوبان مطالعه شود و با موافقت ایشان مطالعات طرح جامع شمال اتوبان قزوین انجام شد و مراحل تصویب استانی را طی کرد و از چندین ماه قبل به دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی ارجاع شد.

معاون استاندار خاطرنشان کرد: بعد از جلسه کمیته فنی و سایر جلسات به لطف خدا در روز ۲۳ مهر در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور به تصویب شد و ۲۳۰۰ هکتار زمین شمال اتوبان قزوین دارای طرح جامع شد و به زودی فرآیند تهیه طرح تفصیلی در استان آغاز می‌شود و در عمل این اراضی دارای کاربری خواهند شد که گشایش مهمی برای شهر قزوین است.

حل مشکل زمین‌های عظیمیه از زمان استقرار دولت سیزدهم در قزوین جزو اولویت‌های تیم مدیریتی استان قرار گرفت تا با حل این مشکل قدری قیمت زمین و مسکن در شهر قزوین تعدیل شود، درپی تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در عظیمیه سال گذشته فاز اول برق‌رسانی و آبرسانی به این منطقه کلید خورد و سرانجام روز ۲۳ مهر ماه سال جاری با تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی ۲۳۰۰ هکتار اراضی شمال اتوبان قزوین دارای طرح جامع شد. 

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قزوین نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
گردشگری قزوین

اخبار قزوین

اخبار ایران و جهان