ثبت ملی هفت بنای تاریخی در قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین از ثبت ملی هفت بنای تاریخی در این استان خبر داد.

ثبت ملی هفت بنای تاریخی در قزوین

به گزارش قزوین‌نیوز؛ علیرضا خزایلی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از ثبت ملی ۲ قنات، ۲ حمام و سه خانه قدیمی همزمان با آغاز دهه مبارک فجر در قزوین خبر داد.

وی افزود: آسیاب ارنجک و کندر، حمام سلطان‌آباد و گلشن، خانه‌های صلاحی، عظیمی و رضوی از جمله اماکنی هستند که به ثبت ملی رسیده‌اند.

خزایلی گفت: سه پایگاه ملی شامل الموت، سمیران و بافت تاریخی قزوین در دولت سیزدهم به عنوان اثر ملی ثبت شدند و منطقه سگزآباد در دشت قروین نیز به عنوان چهارمین پایگاه به ثبت ملی خواهد رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: از خصوصیات این مکان‌ها می‌توان به منحصر به فرد بودن آنها، برخورداری از اعتبارات مستقل ملی و فعالیت‌های متمرکز صنایع دستی اشاره کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: رونمایی از مرمت آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار، مرمت هشتی صفوی واقع در مجموعه دولتخانه صفوی با هشت میلیارد ریال اعتبار، مرمت تزیینات کاخ موزه چهلستون با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد ریال و فاز ۲ طرح مطالعات گنبدخانه و رواق‌های ضلع شمال شرقی مسجد جامع عتیق با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار از طرح‌های قابل اجرا در دهه فجر سال جاری هستند.

خرایلی گفت: سفره‌خانه سنتی شیرمحمدی واقع در جاده قزوین - الموت با حجم سرمایه‌گذاری ۱۶۷ میلیارد ریالی، واحد پذیرایی بین راهی ایوان واقع در جاده قزوین - الموت با ۴۰۰ میلیارد ریال در آستانه بهره‌برداری هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: ۲۸ طرح گردشگری و میراث فرهنگی با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار، صدور ۱۸۷ موافقت نامه اصولی با ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار، صدور ۹ مجوز گردشگری کشاورزی، چاپ سه عنوان کتاب تخصصی گردشگری با موضوعات گردشگری مذهبی، کشاورزی و طبیعی و ۶۰ طرح در حال ساخت با موضوعات گردشگری و میراث فرهنگی با ۳۲ هزار میلیارد ریال از جمله طرح‌های اجرایی و یا در حال اجرای دولت سیزدهم در استان قزوین است.

انتهای پیام/ 

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قزوین نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
گردشگری قزوین

اخبار قزوین

اخبار ایران و جهان