ثبت چهار آیین ویژه محرم قزوین در تقویم ملی گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین از ثبت چهار آیین ویژه ماه محرم این استان در تقویم ملی رویدادهای گردشگری خبر داد

ثبت چهار آیین ویژه محرم قزوین در تقویم ملی گردشگری

به گزارش قزوین‌نیوز، علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین با اشاره به رویدادهای ثبت‌شده اظهار کرد: این رویدادها شامل مراسم زاری‌زاری روستای آکوجان و آیین چاق‌چاقی روستای موشقین در منطقه الموت، مراسم عاشورایی کومه شهرستان آوج و آیین مافی زیاران در شهرستان آبیک هستند که با ثبت این چهار رویداد تعداد رویدادهای ثبت‌شده‌ی استان در تقویم ملی به ۱۶ عدد رسیده‌است.

وی افزود: پیش از این ۱۲ رویداد دیگر استان شامل آیین کهن پنجاه به‌در، جشن فندق، جشن سماق، شور زرآباد، سوگواری زنانه حسینیه آقاسیدجمال، مراسم سوم امام، آیین سمنوپزان و هفته خوشنویسی، علامت‌‍‌کشی، طشت‌گذاری و جشن گل محمدی و مراسم پشم‌چینی شهرستان بوئین‌زهرا در این تقویم ثبت شده‌است.

خزائلی یادآور شد: سه مراسم چاق‌چاقی و زاری‌زاری الموت و آیین مافی زیاران پیش از این در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس نیز به ثبت رسیده‌اند و پرونده ثبتی مراسم کومه آوج نیز تهیه شده و این مراسم نیز به عنوان یکی از آثار ارزشمند معنوی استان در راه ثبت ملی قرار دارد.

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط قزوین نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
گردشگری قزوین

اخبار قزوین

اخبار ایران و جهان